Prodloužený víkend v Budapešti

Jako tradičně každý rok na naše výročí jsme si i letos místo dárků nadělili výlet. Volba padla na Budapešť, protože je to relativně blízko, je tam levně a hlavně když jsme tam byli poprvé, tak nám počasí vůbec nepřálo, takže jsme chtěli město vidět i jinak než zahalené v mlze. Letenky do Budapešti se dají sehnat celkem levně, ale my jsme se nakonec rozhodli pro cestu autem, která pořád vyjde trochu levněji. Z Prahy do Budapešti je to asi 530 km a dálniční známka na Slovensku i v Maďarsku stojí kolem 10 eur.

Ubytování jsme měli přímo v centru přes airbnb. V Budapešti je obecně bydlení velice levné, takže se dá krásně sehnat jen pár set metrů od nejvýznamnějších památek za příznivé ceny a vše se tak dá prochodit pěšky. My jsme mhd využili jen ve chvílích, kdy jsme byli vážně hodně uchozený. Chtěli jsme si půjčit i kolo, ale nakonec se nám to nepodařilo, protože s námi nechtěla aplikace vůbec spolupracovat. Jinak je ale Budapešť na cyklisty skvěle připravená a všude je velké množství cyklostezek. Co se týká parkování, tak přes víkend je na ulici zdarma a v týdnu je placené a to podle toho jak moc v centru se nacházíte. Maximum je myslím ale kolem 40 Kč na hodinu.

První večer jsme se hned po příjezdu vypravili na Markétin ostrov, kde jsme se zastavili v nějakém sportsbaru na zahrádce a z ní už jsme se nehnuli. Měli jak výborný aperol, tak i skvělou pizzu. Navíc bylo krásně teplo, takže jsme zde strávili celý večer a cestou domů jsme to vzali kolem nádherně nasvíceného parlamentu, který je jednou z nejvýraznějších a taky nejkrásnějších staveb v Budapešti.

Druhý den ráno jsme si udělali snídani na terase a pak jsme vyrazili objevovat město. K rybářské baště jsme to měli asi 10 minut chůze, takže jsme začali u ní. Po parlamentu byla bašta dalším mým oblíbeným místem. Spodní část se dá projít zdarma, nahoru je potřeba si koupit lístek. My jsme peníze za lístek ale raději investovali do posezení v restauraci, ze které byl krásný výhled na město. Od bašty jsme se vydali k Budapešťskému hradu, který se nachází nedaleko. Z hradu dolů se dá jet i lanovkou, ale tu jsme nevyužili a šli jsme raději procházkou. U Baziliky sv. Štěpána, která se nachází na druhém břehu Dunaje jsme si dali výbornou a navíc instagram friendly zmrzlinu z cukrárny Gelarto Arte.

Na večer jsme měli zarezervovanou restauraci Trofea grill, na kterou jsem dostala doporučení od kamarádky a ráda bych toto doporučení rozšířila dál. Jedná se o koncept all you can eat + all you can drink a to všechno za cca 500 Kč! Té ceně jsem vážně nevěřila až do té doby než jsme dostali účet. Restaurace funguje formou švédských stolů a na výběr je asi úplně každé jídlo, které vás napadne, od různých studených mís, salátů, ovoce, všech druhů mas, krevet, sush až po mušle, tatarák, kachnu nebo třeba zmrzlinu. Z pití je v ceně zahrnuto všechno nealko, fresh džus, káva, čaj, víno, pivo a šáňo. Připlácí se jen za tvrdej alkohol. Navíc je v restauraci moc hezký prostředí. Jídlo i pití bylo vynikající, takže návštěvu Trofea určitě všem doporučuji. Je však potřeba si předem udělat rezervaci.

Po večeři jsme se vydali do parku Erszébet tér, ze kterého jsme byli naprosto nadšený a vyhodnotili jsme ho jako nejlepší místo z celé Budapešti. Všude byly různý bary a stánky a okolí bylo vyzdobeno barevnými světýlky. Sedět se dalo buď u stolečků nebo na trávě u bazénku. My jsme vystřídali hned několik lokalit a v parku jsme vydrželi sedět až do 2 do rána a až když nám zavřeli všechny stánky a zhasli poslední světýlka, jsme se teprve vydali domů.

Vzhledem k počtu vypitých drinků bylo ráno trochu krušnější, ale podařilo se nám oklepat celkem brzy a vyrazili jsme si na brunch do kavárny Kaffeine, která se nacházela kousek od nás a na Tripadvisoru měla skvělé recenze. Dělají zde údajně jednu z nejlepších káv ve městě, což já jakožto nepiják kafe nedocením, nicméně obložený croisant byl vynikající. Po brunchi jsme se vydali ještě do Central Market Hall, což je obrovská tržnice, kterou bych doporučila na nákup suvenýrů. Já jsem si odtud odvezla tradičně magnet na lednici a strašně skvělou maďarskou klobásu, kterou jsme už včera večer zvládli skoro celou sníst :D

Myslím, že pro návštěvu Budapešti je určitě vhodnější léto, protože město má skvělou atmosféru hlavně večer, a o tu zůstane zimní návštěvník ochuzený. Z toho, co jsem už z Evropy viděla se pro mě Budapešť určitě řadí na jedny z prvních příček. Je zde spoustu krásných památek, výborný jídlo, čistota a velice příznivé ceny. Každý, kdo zde ještě nebyl, by to měl urychleně napravit :)